Големите търговски вериги дотолкова са популяризирали този тип маркетинг, че влизайки в някой от тях ние автоматично се оглеждаме за такива.
Но какво общо има това с рекламата и доколко реално пестим?
Ще ви разкажа за един случай, в който лично аз пазарувах в един голям хранителен хипермаркет и като всеки практично мислещ потребител исках да закупя продукт с намалена цена. Въпреки червените етикети, прочетох подробно малките буквички, описвaщи себестойност на 1 единица и по така открих, че намаленият продукт ми дава по-малко стойност, отколкото същия в друга разновидност, но със стандартна цена. За да не навлизам в подробности ще кажа, че понякога червеният етикет не е реална полза за нас потребителите, а по-ниска цена сега, за сметка на по-малко стойност в бъдещ план.
По-долу ще разгледаме връзката между цената и качеството на
рекламните продукти
и услуги и кога те могат или не да вървят ръка за ръка. По интересното е, че ще внесем малко светлина върху това КАК ДА ИЗБИРАТЕ своите услуги и за какво да се интересувате и да внимавате.
Ето някои от основните фактори, определящи стойността на двете единици:
Материали
В производствения процес, свързан с изработката на рекламни материали (напр.
табелки,
визитки
и др.) се използват различни по цена, качество и характеристики материали. Поради тази причина НЕ Е РЕДНО цената за изработка на една табелка с един вид материал да е същата като тази, чиято направа е с по-скъп.
Вероятно си задавате въпроса КОЙ и КАК решава какъв ще е материала и как да сте сигурни, че няма да бъдете таксувани повече умишлено?
Всяка рекламна агенция следва да е запозната с актуалните материали, тяхната устойчивост във времето и да е в състояние да предложи на клиентите си адекватно ценообразуване, което да включва подробно обяснение относно цената и начина на изработка.
Пример:
Искате рекламна табела от разпенено PVC, но имате определен бюджет. Отивате в рекламна агенция 1 и искате цена за изработка и монтаж. Получавате оферта за Х лева, която включва
директен печат
на плоскост с подходяща плътност за външни условия,но тя надвишава вашият бюджет. Проверявате на друго място(напр. в някое гаражче) и там цената е в пъти по-ниска, но не знаете какво включва и решавате, че ще бъде изработена по същия начин. Та това е само някаква табела, нали..колко начина на изработка да има?!? Ето ТУК се крие и разликата в цената за сметка на качеството.
Като потребител е нормално да предпочетете по-ниската цена, защото решавате че ще спестите, но в бъдещ план се оказва, че не е точно така.
В случая е важно да разберете какъв материал ще се използва за изработката на табелата. Има PVC, което е по-евтино, но се препоръчва за употреба само в затворени помещения, без излагане на директна слънчева светлина и срещу климатик, защото с времето се деформира. Друга причина за по-евтино изпълнение е печата да е на фолио с ламинат и да бъде залепено върху плоскостта, което в сравнение с директния печат е по-малко устойчиво във времето.
Правите табелата във втората рекламна агенция и след месец се оказва, че фолиото се е отлепило и табелата се е деформирала. При опит да поискате обезщетение, ви казват че за тази цена няма гаранция и вероятно не сте стопанисвали табелата както ви е било обяснено в началото.
Как можехте да избегнете тази ситуация? В Рекламна агенция Х, получавате изделие, което е с директен печат, който има 5 години гаранция на цветовете, получавате и подходящата плоскост, отговаряща на посочените от вас условия, както и компетентно мнение как да я стопанисвате. Ето защо и цената е по-висока, защото тук получавате допълнителна полза във формата на съвет, както и добре подбрани материали за изработка.
Ако направите правилно калкулацията ще видите, че по-скъпата табела излиза с много по-добра дългосрочна стойност.
Професионален опит
Друг много важен измерител за съотношението качество-цена е това, доколко служителите в една рекламна агенция са запознати с производствените процеси. Това е важно, защото познавайки в детайли как се получава крайното изделие, служителят ще може да определи най-оптимално начина на изработка и съответно правилна цена, която да не е завишена или прекалено ниска.
Представете си, че имате бизнес в строго профилиран сектор и ви е необходим човек с нужните знания и опит, който да наемете на работа. Ще търсите такъв и ще сте готови да заплатите според стандартите, че и повече, ако знаете че той ще ви носи полза и печалба, нали? След като предлагате висока заплата, би следвало да получите и по-квалифициран кадър. Но това ще доведе до определен ценови диапазон на вашите услуги, под който вие няма да може да падате, за да продължите да предлагате качествено своите услуги и да си позволявате да поддържате този кадър.
Така е и във всеки друг бизнес. В рекламата е необходимо да има хора, които са запознати не само с характеристиките на материалите, но и с начина на обработка(рязане, машини за огъване), начина на печат(дигитален, директен), с довършителните операции(трябва ли да има ламинат, биговане) и много други. За да си позволим да предлагаме високо изпълнение на крайния продукт , ние трябва да съобразим цената с професионалния ни опит.
Помислете над този фактор преди да изберете най-ниската цена.
Времето
Изключително ключов фактор при определянето на цената(или поне би трябвало да е). В днешното натоварено ежедневие, времето е това, което се цени най-много. Поради тази причина е и най-скъпо. В сферата на услугите времето се измерва с пари. Колкото повече време отнема нещо, толкова по-висока е цената му.
Много често виждаме колеги, които сякаш пропускат този момент. Правят ценообразуване на база обем на поръчка, но без да измерят показателят време.
Ето и един пример:
Сито печат на една единствена чаша. След като чуете сумата, която трбва да заплатите за една и за 100 чаши, не може да разберете защо една чаша струва почти колкото стоте. Отговорът се крие в методите и времето за изработка.
При направата на една чаша ви е необходимо изработка на клише(обикновено 2-3 дни и се прави на специално място, а не във нашия офис), време за подготовка за печат и самия печат. Това би отнело Х време, което би отнело и направата на 100 чаши. В първия случай ще получите 1 лев, а във втория 20 (това е само пример, разбира се). Времето, което ще отделите в двата случая ще бъде едно и също. ЛИЧНО ВИЕ, бихте ли се съгласили да инвестирате време, за да получите 1 лев, ако знаете, че струва 20 ?
Срокове за изработка.
Много често чуваме репликата „Трябва ми спешно, ама и да е по-евтино“. Нека обясним вариантите, в които това може или не може да стане.
Вариант 1-
За да получите нещо в много кратък срок и то да бъде на ниска цена, то трябва да се „разделите“ с високото качество на изработка.
Например: Искате изработка на черни визитки, които да са с ламинат. Технологичното време, за което да ги получите е 2 работни дни. Причината е, че след печат на черен цвят е задължително да има по-дълъг период на съхнене на мастилото преди ламиниране и рязане, защото самата визитка може да се надраска при рязането и ламината да не се наложи плътно.
В този случай рискувате да получите половината от продукцията дефектна, което ще бъде изцяло за ваша сметка, ако преди това ви е било обяснено за възможността от възникване на тези проблеми.
Вариант 2-
Искате
облепяне на автомобил
с рекламно фолио. Опцията за евтино облепяне е с изрязани надписи от цветно фолио(адрес, телефон,сайт, име на фирма) и евентуално една картинка или лого. Монтажът също не е много времеотнемащ.
Но в случай, че искате цялостно облепяне с оригинална визия(картинка с текстове и др.), то е желателно фолиото да бъде КАСТ(специално изработено за автомобилно облепяне) и монтажът да бъде внимателно и професионално извършен. Тук няма как да получите ниска цена и кратък срок.
Вариант 3-
Искате спешно изпълнение на дадена поръчка, която технологично е възможно да се извърши бързо, тогава се подгответе да платите по-висока цена. Не забравяйте, че за да се получи вашата заявка в бързи срокове, то трябва нечия друга да изчака.
В заключение ще кажем, че най-ниската цена на пазара, не винаги е съпроводена с най-доброто качество. НАШИЯТ СЪВЕТ е да се ИНФОРМИРАТЕ какво ще получите за своите пари преди да отречете или приемете с лека ръка предложената оферта.